شرکت حمل و نقل بین المللی تیرکاران
شرکت حمل و نقل بین المللی تیرکاران

شرکت حمل و نقل بین المللی تیرکاران

ایران _تهران

سه نکته مهم برای ترانزیت کالا به ارمنستان

ارمنستان یکی از همسایگان ایران است و تحولات سیاسی اخیر موجب شده است که فرصت های اقتصادی فراوانی برای تجار ایرانی در این کشور فراهم شود. استفاده از این فرصت ها مستلزم آشنایی بازرگانان ایرانی با مزیت ها و موانع موجود در مسیر تجارت با ارمنستان است.

بهترین روش برای آشنایی با فرصت ها و موانع داد و ستد با این همسایه شمالی ایران، استفاده از تجربیات بازرگانانی است که در ترانزیت کالا به ارمنستان سابقه و تجربه طولانی دارند. سعید صمیمی نژاد یکی از فعالان اقتصادی ایرانی است که به مسائل و چالش های تجارت با این کشور اشراف کامل دارد در مصاحبه با نود اقتصادی موضوعات مهمی را این باره مطرح کرده است که در ادامه می‌ خوانید.

1- ضعف زیرساخت های ترانزیت کالا به ارمنستان

به گفته این فعال بازرگانی که سابقه کار او در کشورهای CIS و اوراسیا بسیار قابل توجه است و به همین دلیل سخنان او را می توان قابل اتکا دانست، زیرساخت های لازم برای حمل و نقل کالا به ارمنستان در سطح قابل قبولی نیست و بازرگانان ایرانی در این زمینه با مشکلات عدیده ای مواجه اند. صمیمی نژاد در مصاحبه خود تصریح کرده است که ایران در این زمینه تعلل کرده و طی سه دهه اخیر هیچ زیرساختی که به تجار ایرانی در مسیر ترانزیت کالا به ارمنستان کمک کند، احداث نشده است.

 2. مشکل ساز بودن ترانزیت بار به جنوب ارمنستان

نکته مهم دیگری که بازرگانان ایرانی باید به آن توجه کنند، مسیر طولانی انتقال کالا به جنوب ارمنستان است. بنا به اظهارات صمیمی نژاد، نبود امکانات زیرساختی برای ترانزیت مستقیم کالا به جنوب ارمنستان موجب شده است که صاحبان بار و تجار ایرانی کالاهای خود را ابتدا به ایروان منتقل کنند و بار بعد از تخلیه در ایروان، دوباره به مقصد جنوب ارمنستان بارگیری شود. به این ترتیب هزینه های مضاعف حمل و نقل و ترانزیت کالا برای صاحبان بار ایجاد می شود که بازرگانان باید به این نکته توجه لازم را داشته باشند.

 3. نبود توقفگاه ویژه ناوگان جاده ای در نواحی مرزی و جنوب ارمنستان

موضوع دیگری که لازم است مدنظر تجار ایرانی خواهان ترانزیت کالا به ارمنستان قرار گیرد، فقدان امکانات و توقفگاه ها و استراحت گاه های مخصوص ناوگان حمل و نقل جاده ای در نواحی مرزی و شهرهای جنوب ارمنستان است. این امر از آن جهت حائز اهمیت است که نبود این امکانات کار حمل و نقل بارهای ترانزیتی را برای رانندگان در این مسیر دشوار می کند. صمیمی نژاد با اشاره به ضرورت احداث این توقفگاه ها توسط ایران برای حمایت از ترانزیت کالا به ارمنستان اظهار کرده است که در این زمینه به مسئولان مرتبط در وزارت راه و شهرسازی و وزارت خارجه نامه نگاری شده اما اقدامی از سوی این وزارتخانه ها صورت نگرفته و این معضل کماکان وجود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد