براساس آمارهای رسمی، در سال گذشته ۳۷ درصد از کالای ترانزیتی از دریا و ۶۳ درصد از مسیر خشکی وارد ایران شده است که از مجموع ترانزیت زمینی حدود ۲۴ درصد از مرز عراق، ۱۵٫۵ درصد از مرز کشورهای آسیای میانه، ۱۶ درصد از سمت اروپا و ۷٫۵ درصد دیگر از سایر مبادی رسمی وارد کشور شده است. همچنین براساس آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از مجموع ترانزیت عبوری ایران در سال گذشته ۹ میلیون و ۴۳۶ هزار تن مربوط به ترانزیت جاده ای بوده و به طور میانگین، ماهانه ۳۳ هزار و ۶۵۰ کامیون ترانزیتی در ایران تردد کرده است. آمارها نشان میدهد تردد کامیونهای ترانزیتی از مرزهای جاده ای کشور طی سال گذشته نسبت به سال ۹۹ بالغ بر ۹۸ درصد افزایش یافته است و فقط طی اسفندماه سال گذشته ۴۳ هزار دستگاه کامیون حامل کالای ترانزیتی در ایران تردد کرده که یک حدنصاب جدید محسوب میشود در این میان ترانزیت بار ریلی از مسیر ایران نیز به بالاترین رقم در ۱۵ سال گذشته رسیده و ۲ میلیارد و ۵۸۴ میلیون تن کیلومتر بار ترانزیتی ازمسیرهای راه آهن کشور منتقل شده است.
در تاریخ تحولات کشورعزیزمان، روزها و ایام سرنوشت سازی بودهاند که نقشی تعیین کننده در شکلگیری و انسجام شبکه حمل ونقل کشور داشته اند و 26 آذر سال 1362 نیز از آن جمله است. این روز، روز قدردانی از خدمات ارزشمند رانندگان و سایر دست اندرکاران و شاغلان بخش حمل ونقل کشور و فرصتی مناسب برای بازنگری نیازها و مشکلات این بخش است.
شهریار افندیزاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی بر تعریف چشمانداز برای تعیین راهبردها و استراتژیها تاکید کرد و افزود: تعریف چشمانداز حمل و نقل در طرح جامع حمل و نقل دیده شده است و تدوین آن از سالهای گذشته در وزارت راه و شهرسازی شروع شد و این موضوع در وزارت راه و شهرسازی دنبال میشود. امیدوار هستیم تا کلیات طرح جامع حمل و نقل تا پایان سال ۱۴۰۲ با افق ۱۴۱۴ نهایی و مصوب شود.
افندی زاده توضیح داد: هماکنون در زمینههای حمل و نقل ریلی، دریایی و جادهای برنامه فاز دو طرح جامع توسط سازمانهای تخصصی در حال تدوین است که در ستاد مشاوری انتخاب خواهد شد تا تلفیقی از این طرحها را همراه با هدایت انجام بدهد که اگر بتوانیم بر اساس طرح جامع حمل و نقل گام برداریم قطعاً به استراتژیهای مهم کشور دست یابیم. این استراتژیها میتواند در احکام برنامه هفتم و احکام دائمی کشور لحاظ شود که اینها به نوعی با همدیگر ارتباط داشته باشند.